Introduktion (metoder)

Når det er meningsfuldt at arbejde med computerspil i historiefaget, skyldes det, at der er nogle stærke synergier mellem (historiske) computerspil og fagets eksisterende metoder og faglige tilgange.

En lang række computerspil bruger aktivt historien i deres narrativ, og derfor kommer de – på godt og ondt – til at påvirke brugernes forståelse af begivenhed, der bliver portrætteret. Derfor er der relevant at kunne forholde sig kritisk til spillenes fremstillinger af historien samt at forstå, hvordan præmisserne for denne type historieformidling adskiller sig fra den, som man fx møder i uddannelsessektoren. Derudover har computerspil en særlig interaktiv dimension, hvormed historien kan formidles på en anden måde end gennem traditionelle medier. Det at man selv er ”til stede” i historien, rummer et interessant læringspotentiale og en mulighed for at skærpe og kvalificere sin historiebevidsthed.

 

I denne artikelserie kan du læse følgende kapitler, hvor jeg forklarer, hvordan en række forskellige historiefaglige metoder konkret kan anvendes i arbejdet med computerspil:

 

Derudover vil jeg anbefale at læse side 34-43 i ’Faglig Gaming – Computerspil i gymnasiet’, som kan downloades her. Der har jeg skrevet en opdateret version af de pointer, som bliver gennemgået i ovenstående artikler.